28 dec. 2019

lehtolainen och lenz

Snöjungfrun (ljudbok)
I Snöjungfrun möter vi för första gången polisen Maria Kallio i finländska Esbo. Det är vinter och Kallio får i uppdrag att föreläsa på Rosberga gård, en feministisk tillflyktsort för utsatta kvinnor. Snart ska Rosbergas ägare hittas mördad och Maria Kallio blir indragen i en mordgåta som blir allt mer personlig. På det privata planet händer det också oväntade saker för den nygifta Kallio som hon måste ta ställning till. Och så sker det ett mord till.

Leena Lehtolainens bok Snöjungfrun publicerade på finska redan 1996, vilket på vissa sätt märks. Det är till exempel väldigt lite teknik, mobiltelefoni och dylikt i den här boken och i mordutredningen. Det är också det som gör att jag googlar mig fram till att boken är så pass gammal. Persongalleriet känns däremot inte så särskilt daterat och jag får ett rätt positivt intryck av Maria Kallio. Tveksamt om det räcker för att fortsätta läsa serien, men det var helt ok lyssning på tågresorna genom landet under juldagarna i alla fall.

En tyst minut (pocket)
Stella är Christians engelsklärare och under sommaren möts de båda i hamnen på en tysk badort där Christian jobbar tillsammans med sin far som stenfiskare. Det blir Stella och Christians sommar tillsammans. Deras ömsesidiga kärlek skildras men blandas också med det vi får veta redan i bokens första sidor - att det är Stellas sista sommar.

En tyst minut av Siegfried Lenz är vackert skriven och som läsare får jag en fin känsla både får parets kärlek och för platsen i sig. Christian är 18 år och Stella inte så särskilt många år äldre, så det är ingen obehaglig kärlekshistoria. Jag hade kanske behövt vara i en annan sinnesstämning för att riktigt uppskatta bokens storhet (som många recensenter vittnar om), men den tunna lilla boken var i alla fall läsvärd.

2 kommentarer:

  1. En tyst minut låter som en väldigt sorglig bok. Ibland kan man behöva läsa även en sån bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer finstämd än sorglig skulle jag säga, men kanske inte alla skulle hålla med mig.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.