31 dec. 2019

tack och hej!

Bildresultat för time to say good bye

2019 års sista dag och det betyder även att det är sista dagen för denna bokblogg. Jag har funderat och tänkt på detta till och från under hela det gångna året och till slut landat i att det är dags att ta farväl av bloggen. Det har varit roliga år! Jag har bloggat sedan 2006 (!) och sedan september 2012 har just den här bloggen, med ett rent bokfokus, funnits. Under åren har jag träffat en massa andra härliga boknördar tack vare bloggandet t ex på Bokmässan och på bloggträffar i Skåne och alla är precis lika trevliga i verkligheten som i bloggosfären. Bokfolk är helt enkelt bra människor, oavsett om de är bokbloggare, "bookstagrammers" eller helt vanliga bokmalar utan ett konto på sociala medier (vilket inte minst visade sig på Bokträff Jönköping i november - så härlig och go stämning!)! Jag har också tagit emot mängder av recensionsexemplar från många olika förlag under åren. Stort, stort tack för det!

Varför lägger jag då ner? Jo, för att lusten och orken inte riktigt finns där längre. Bloggen som forum är inte heller lika stark som den var för några år sedan och mycket har flyttat till Instagram och andra ställen som t ex YouTube. Även jag har märkt att jag tillbringar betydligt mer tid på Instagram än med att skriva på min egen blogg eller läsa andras bloggar. Det är på instagram som interaktionen finns i väldigt stor utsträckning, medan kommentarer på min, och andras bloggar, tycks bli allt färre. Det snabbare formatet på Instagram passar även mig bättre just nu där jag är i livet och därför blir jag från och med nu enbart en "bookstagrammer" och inte en bokbloggare. Namnet Bloggbohemen behåller jag dock för det har blivit som min andra personlighet vid det här laget. :) Jag finns också på Goodreads om ni har lust att hänga med mig dit.

Så, med lite vemod, men också med en viss känsla av lättnad över att beslutet är fattat, säger jag nu ett stort och varmt tack till alla som läst min blogg under åren och till alla som kommenterat och förgyllt inläggen lite extra. Jag hoppas vi ses och hörs på Instagram och Goodreads framöver!

9 kommentarer:

  1. det som är trevligt att man träffar bokfolk även i verkliga livet

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att höra, men bra att du finns kvar på Instagram i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nånstans måste man ju finnas och "prata" böcker. :) Vi får följas åt där.

      Radera
  3. Kommer sakna din blogg.
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du får följa mig på Instagram istället.

      Radera
  4. Tack för allt bloggande genom åren! :) Det är många som lämnar bloggandet för instagram. Det blir kul att fortsätta att följa dig där. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det känns verkligen som att många redan lagt ner bloggandet eller överväger det. Allt har sin tid gissar jag.

      Radera
  5. Tack för den här tiden - men vi ses på Instagram!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.