30 mars 2015

god jul

Jo, jag vet att det snart är glad påsk som gäller, men kan man se en massa amerikanska sitcoms som firar jul lite när som helst på årets så kan man väl lyssna på en bok om julbestyr så här strax före påsk tänkte jag.

God jul : en berättelse (ljudbok)

Och vilken bok det är sen! Jonas Karlsson är verkligen fullkomligt briljant, både som författare av boken God jul - en berättelse och som uppläsare av den. Jag satt på bussen och småskrattade mest hela tiden (och fick en och annan blick från medpassagerarna ...).

I ett kommunhus någonstans i Sverige, mitt i planer på nedskärningar och eventuella varsel, planeras det för någon form av julhälsning till kommunens invånare. Det får helst inte kosta något, och i vilket fall inte spräcka den minimala budgeten. Idéer kastas fram och när så slutligen en av dem antas, visar det sig vara mycket svårare att genomför än väntat. De anställda på kommunhuset är inte helt med på noterna och det sprids konspiratoriska rykten och samarbetsvilja är inte heller på topp, särskilt inte på fritidsförvaltningen där Gunvald i det närmsta förklarar krig mot projektet.

Läs den, lyssna på den, skratta åt träffsäkerheten i personregistret och kontorslivets känsla för drama! Jag kommer garanterat att lyssna på den igen lagom till jul!

6 kommentarer:

  1. Den är otroligt träffsäker och man kan känna igen många och mycket på vilket kontor som helst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man det! Karlsson är bra på att skildra kontorslivets absurditeter. :)

      Radera
  2. exakt, kontorslivets absurditeter. älskade den boken, som så mkt annat av JK

    nu minns jag att det var den jag höll i handen när jag mötte cellisten på tåget, men hen förstod inte alls vem författaren var - och utgjorde därmed världsfrånvänt novellmaterial i sig : )))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, cellisten! En ständig följeslagare. :) Har också älskat allt jag läst av Karlsson. Han har en alldeles egen ton i sitt berättande.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.