21 juli 2017

slutet på världen som vi känner den

Slutet på världen som vi känner den (inbunden)

På Bokmässan förra året var jag på ett kort seminarium där Erlend Loe läste högt ur sin tredje bok om Doppler och jag och många andra i salen befann oss mellan fniss och gapskratt mest hela tiden. Naturligtvis köpte jag boken efteråt!

Jag måste säga att även när jag läser boken på egen hand är den riktigt rolig och det känns som att Loe verkligen varit i högform när han skrev den. Doppler återvänder till civilisationen i Oslo efter några år i skogen med älgen Bongo. Bongo lämnar han in på kennel för hjortdjur och så tar han sig tillbaka till huset han tidigare kallat hem bara för att upptäcka att det bytt färg och att det finns en ny invånare - Egil Hegel. Doppler flyttar upp i granen på tomten och spionerar på sin familj. Det är starten och resten tror jag att jag låter er upptäcka på egen hand. Men, jag kan väl säga så här mycket att det kommer att innehålla handlingar på gränsen till galenskap, en kaninmössa, en herrans massa tv-tittande, en rullstolsbunden sensei, rumpor i långa rader och en dos samhällskritik mitt i alltihop.

Jag har läst alla böckerna om Doppler. Den första boken, passande nog med titeln Doppler, gillade jag medan den andra boken, Volvo lastvagnar, inte föll mig i smaken. Slutet på världen som vi känner den är absolut bäst i hela serien och jag måste säga att det är riktigt roligt att bli så underhållen av litteratur! Och lite i smyg sådär blir jag smått sugen på att också bara släppa mallar och ramar för hur livet skall levas och ge mig själv en dos av dopplertänket. Men en mycket liten dos då. :)

2 kommentarer:

  1. Det var ett seminarium jag ville gå på, men jag missade det. Har ju läst de två första delarna om Doppler och funderar på att läsa även denna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du gillat nån av de andra två kommer du nog att gilla även denna. Smått absurd bok är det! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.