21 juni 2014

isak & billy



Växjö bibliotek finns sedan en tid tillbaka en regnbågshylla med utvalda titlar på temat hbtq. Bra initiativ tycker jag och härom dagen botaniserade jag lite bland böckerna på hyllan och lånade hem Isak & Billy av Kristofer Folkhammar för det var något med de stela gubbarna på framsidan som lockade mig.

Isak och Billy (inbunden)

Isak är neurotisk, obekväm med det mesta i livet och med sin egen kropp. Ja, egentligen är han obekväm med hela sin personlighet. Billy å andra sidan är ett energiknippe som älskar sig själv och sin egen vältränade kropp men behöver ta hand om någon för att bli riktigt tillfreds. Isak och Billy är paret som inte fungerar men som håller sig kvar vid varandra ändå. Sex är en viktig faktor och kroppen ett maktmedel där man kan ta eller ge det man för tillfället vill få ut av tillvaron. Det är beroende, klaustrofobi och erotik i en destruktiv mix som ändå på något sätt är oemotståndlig för dem båda. Kärlek skulle jag inte kalla det och det tror jag inte Isak och Billy heller skulle göra.

Folkhammars bok är skriven på det där sparsmakade sättet som jag allt som oftast upplever som pretentiöst och visst finns det drag av det även här, men jag kan leva med det för Folkhammar lyckas få till en precision som passar berättelsen väl. Det är fullt fokus på Isak och Billy. Det finns inte plats för vänner och familj i berättelsen och i det valda berättarspråket. Isaks "anhöriga" existerar som en odefinierbar grupp som Billy emellanåt samtalar med i telefon och de anhöriga oroar sig för Isak och för hur han mår med all sin oförmåga att hantera världen, men vi får aldrig veta något om vilka dessa anhöriga är. Jag finner det befriande i just den här boken, men i alla andra böcker skulle det ha stört mig för jag vill ju helst lära känna alla karaktärer, i alla fall lite grand.

Det här är långt ifrån det bästa jag har läst, men det är en intressant debutbok och Folkhammar är riktigt bra på att skildra sexscener så att maktkampen och lusten blir påtaglig. En konst i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.