27 juni 2014

vila i frid

Vila i frid (mp3-bok)

Ingen sommar utan en deckare och varför inte passa på att stifta bekantskap med en ny författare? Jag har hört mycket gott om Sofie Sarenbrants böcker så jag valde att lyssna på hennes första bok - Vila i frid.

Vila i frid är en helt vanlig deckare vilket passar mig alldeles utmärkt så här på sommaren. Efter att ha försökt mig på ett par brittiska deckare och inte alls gillat dem så kändes det skönt med en svensk deckare. Det är faktiskt dem jag gillar allra mest av någon anledning (åtminstone i bokform, på tv vinner alltid de brittiska). Miljön i Sarenbrants deckare är Yasuragi Hasseludden, och eftersom jag aldrig varit där blir jag lite nyfiken och skulle vilja uppleva miljön i verkligheten, men frågar är om jag vågar efter alla mord. Ja, för det är flera mord i den här boken och Yasuragi är en farlig plats. De mördade tycks inte ha någon koppling till varandra och det gör det svårare för både polisen och mig som läsare att gissa mördaren. Jag skulle överdriva om jag sa att det blir riktigt spännande på slutet, men det puttrar på och löser sig utan större överraskningar. Helt ok alltså och jag kommer säkert att läsa eller lyssna på del två i serien.

Bokens huvudkriminalare heter Emma Sköld och hon jobbar på Nackapolisen. Av någon anledning får jag inte riktigt någon känsla för henne trots att vi får veta en del om hennes privatliv och hur hon är som polis, men jag gissar att hon blir en alltmer hel och komplex karaktär redan i bok två i serien. En debutroman är alltid en debutroman.

PS: Som lite kul kuriosa noterade jag att i författarens tack dyker min gamla socialkunskapslärare Arvo Sarenbrant upp. Minns hans engagemang och hur han ständigt lyfte fram Alice Miller, även om jag i sanningens namn mest hade fokus på en viss kille under lektionerna ... Kul och smått nostalgiskt!

2 kommentarer:

  1. Jag har inte läst något av Sarenbrant, men jag har precis börjat lyssna på Deckarpodden, som hon har med Emelie Schepp. Gillar deras podcast faktiskt. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar finnas många bra poddar att lyssna på, men jag har svårt för att lyssna på poddar av någon anledning. Håller mig till ljudböcker. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.