7 okt. 2014

sent i september - en sorts trädgårdsbok

Sent i september (mp3-bok)

Trädgård är inget jag drömmer om. Klarar mig faktiskt alldeles utmärkt utan balkong också. Men. Som idé är trädgård trevligt att tänka sig. En krusbärsbuske vore fint att ha. Lite rabarber till paj och saft. Någon tomat. Ni förstår, jag skulle behöva en tomt på tio kvadratmeter.

Vad som fick mig att välja att lyssna på Jujja Wieslanders Sent i september - en sorts trädgårdsbok är alltså något av ett mysterium. Men, hur det nu än är med mitt eget trädgårdsintresse så har jag tyckt om att sitta på bussen på onsdagsmorgnar och lyssna på boken. Jujja Wieslander låter oss få följa med under ett år i trädgården och det är helt befriat från tips om hur du skall planera din trädgård eller hur rosor skall ympas. Det här är mer en betraktelse där Wieslander jämför trädgården med livet och väver samma sina vändor till växthuset och årstidernas växlingar med händelser ur livet. Det är en finstämd bok, En vilsam lyssning och jag upplevde det som ett välkommet avbrott i vardagsstressen. Lite eftertanke utan pekpinnar, Ett liv och ett trädgårdsliv. Jag tycker ni skall ge den här boken en chans.

3 kommentarer:

  1. no way! : ) (även om jag planterade lite lavendel i somras)

    men kom att tänka på Leandoers 'September', en bok för dig! gillade mkt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, detta är nog ingen Mind the Book-bok, lavendeln till trots. :)

      Ska kolla upp Leandoers bok. Tack för tipset!

      Radera
  2. Tack för tips! Låter som en mysig bok. Den skriver jag upp i min "att läsa-lista".

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.