11 mars 2016

bokbloggsjerka 11 - 14 mars

Idag är det fredag, och det betyder som bekant jerka!

Vilken är din favorit när det gäller ljudböcker (bok, uppläsare eller både och)?

Annika beskriver hur ljudbok är ett format som inte passar henne, men jag älskar ljudböcker! Periodvis är ljudböcker mitt enda sätt att konsumera litteratur, men jag skulle inte vilja släppa de vanliga böckerna helt. Det är lite olika upplevelser när man lyssnar och när man läser själv och alla böcker gör sig inte bra i ljudboksformatet.

Uppläsaren är mycket viktig när det kommer till ljudböcker. Jag påbörjar rätt ofta ljudböcker som jag slutar lyssna på snabbt eftersom uppläsaren av olika skäl inte tilltalar mig. Det finns dock tre kvinnor som allltid gör ett gott uppläsarjobb och om jag inte vet vilken bok jag vill lyssna på händer det att jag söker på uppläsare istället för titel eller författare i appen. De tre pålitliga uppläsarna är:

Angela Kovacs
Marie Richardsson
Anna Maria Käll

Pratar vi författaruppläsningar (som verkligen inte alltid är en bra idé!) så finns det två herrar som levererar det där lilla extra:

Håkan Nesser
Jonas Karlsson

Att utnämna en favorit bland ljudböcker är inte helt lätt, men två ljudboksupplevelser som stannat kvar i minnet är:

En man som heter Ove av Fredrik Backman uppläst av Torsten Wahlund
Fyren mellan haven av M. L. Stedman uppläst av Anna Maria Käll

Nu ska det bli kul att läsa om vilka favorit ni andra har!

32 kommentarer:

  1. Angela Kovacs och Anna Maria Käll har förekommit en del bland svaren, så jag får se om jag hittar några böcker jag är intresserad av att lyssna på som de har läst upp :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kovacs har läst in Elly Griffiths böcker om Ruth Galloway. Rekommenderas!

      Radera
  2. Ljudböcker funkar inte alls för mig, men någon gång har jag tänkt prova att lyssna på något av och med Jonas Karlsson och John Ajvide Lindqvist skulle jag inte ha något emot att testa heller, men de har ju skrivit korta noveller. Då kanske jag lyckas behålla fokus hela vägen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlssons noveller är riktigt bra så ge dem en chans i ljudboksformat. :)

      Radera
  3. Jag kan bar hålla med, de tre kvinnorna är fantastiska. Ibland väljer jag en ljudbok för de läser.

    SvaraRadera
  4. Jag har lyssnat på en bok av Anna Maria Käll, men var inte särskilt imponerad. Kanske att det beror på boken hon läste. Jag har inte lyssnat på så många böcker och de jag har lyssnat på har alla haft olika uppläsare så jag finner det svårt att bilda mig en tydlig uppfattning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tycker ju inte lika om uppläsare. Jag klarar t ex inte av Katarina Ewerlöf och hon är ju omtyckt av många ljudbokslyssnare. Man får lyssna sig fram till sina egna favoriter helt enkelt.

      Radera
  5. Förstår mer och mer hur viktiga uppläsarna är och undrar hur de väljs ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar också en del på hur de väljs ut och vilka kriterier som styr vem som läser vilken bok.

      Radera
  6. Ljudböcker är tyvärr ingenting för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite speciellt. Hade svårt de första böckerna, men nu älskar jag ljudböckerna. :)

      Radera
  7. Inläsaren gör ibland hela upplevelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är uppläsaren den enda anledningen till att jag fortsätter lyssna.

      Radera
  8. Håkan Nesser har jag hört läsa live ur en av sina böcker, så kan tänka mig att han gör det bra även på ljudbok.

    SvaraRadera
  9. tack för tipsen om uppläsare. Har dålig koll eftersom jag nästan aldrig läser ljudböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid roligt att kunna tipsa och kanske även inspirera. :)

      Radera
  10. Jag har inte vågat mig på ljudböcker, klarar inte riktigt att fokusera på ljud på det sättet. Och så kanske jag missar bra böcker pga dålig uppläsning. Eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyssnar bara när jag sitter på tåget (pendlar till jobbet) eller i sängen på kvällen. Tappar tråden direkt om jag gör saker samtidigt som jag ljudbokslyssnar.

      Jag tänker att du snarare kan komma att lyssna på mediokra böcker som framstår som bättre tack vare skicklig uppläsning. :)

      Radera
  11. Håller med om En man som heter Ove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyssnade faktiskt på den två gånger för jag tyckte så mycket om både boken och uppläsningen. :)

      Radera
  12. Jag har lyssnat på en ljudbok, inläst av Anna Maria Käll och det var inget för mig. Jag tappade fokus hela tiden, irriterade mig på uttal mm. Ochnär jag lyssnade i sängen så somnade jag och hittade inte tillbaka till rätt ställe efteråt. Saknar också möjligheten att läsa om från ett visst stycke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett annat sätt att läsa och de första böckerna var lite kämpigt, men når jag väl kom in i lyssningsläsandet var jag fast. :)

      Radera
  13. jag läser helst vanliga böcker. men radioföljetongen lyssnar jag på och då och då en ljudbok med mycket bra inläasare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag glömmer bort att Radioföljetongen finns men de gånger jag lyssnat har det varit riktigt bra.

      Radera
  14. Aha Ove boken finns som ljudbok, det hade varit spännande, å andra sidan nu finns väldigt många böcker inspelade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som att de stora förlagen släpper det mesta i ljudboksformat nu - jag gillar förstås den utvecklingen! :)

      Radera
  15. Det faktiskt rätt häftigt när det händer att uppläsaren kan styra valet av bok att "läsa". Undrar om författarna är medvetna om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns mycket sånt att fundera på när det gäller bokbranschen. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.