8 mars 2016

vårläsning - en enkät

Bildresultat för vitsippor

De senaste dagarna har det kommit en massa ny, tung, blöt, tröttsam snö och våren känns plötsligt avlägsen igen. Tur då att Johannas deckarhörna har fixat en vårläsningsenkät att muntra upp oss bokbloggare med!

Vad läser du för bok/ böcker just nu?
Jag läser för ovanlighetens skull bara en bok, I väntan på Bojangles av Olivier Bourdeaut, men så ljudbokslyssnar jag förstås också och har precis lyssnat klart på Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin. På hemresan idag är det alltså dags för en ny ljudbok och valet kommer nog att bli Pastor Viveka och tanterna av Annette Haaland.

I väntan på Bojangles (häftad) Livet enligt Fikry (pocket) Pastor Viveka och tanterna (inbunden)

Vilka nya böcker som släpps i vår ser du mest fram emot att läsa?
Den jag sett fram emot allra mest är faktiskt den redan nämnda I väntan på Bojangles, men det finns alltid så många böcker, både redan utgivna och alldeles nya, som lockar.

Vilket är ditt bästa vårtecken, som du längtar mest efter och som du känner att när du har sett det då är det verkligen vår?
Ljuset och den där dagen när vinterskorna ställs undan och inte behöver användes mer förrän till senhösten. Längre fram tycker jag att vitsippetiden är den vackraste. Älskar vitsippor!

Vilken är den bästa boken du har läst hittills i år?
Svårt att välja en så jag väljer en topp tre (utan inbördes ordning) Jag lät dig gå av Clare Mackintosh, Alois av Håkan Nesser och Allt vi såg var lycka av Grégoire Delacourt

Om några veckor är det påsk, och många läser gärna ”påskkrim” då. Har du några sådana planer?
Nej, jag har ju nästan aldrig några specifika läsplaner utan läser det jag är sugen på för stunden. Men, helt otroligt att det blir en deckare över påsk är det förstås inte. :)

Finns det någon debutant eller för dig ny författare som du ser extra mycket fram emot att läsa i vår?
Det gör det ju alltid, och det finns så många författare som är nya för mig trots att de redan har gett ut flera böcker. Här är tre som jag är nyfiken på:

Min fantastiska väninna (inbunden) Celestine Hustrun


Slutligen: finns det någon bok som ger dig extra mycket vårkänsla? (Kan vara genom omslag, innehåll… Berätta varför du väljer just den!)
Inte nödvändigtvis någon särskild bok eller genre, men våren är den tid på året då en pocketbok alltid får hänga med i väskan för plötsligt vill man sätta sig på en parkbänk och läsa en stund istället för att gå direkt hem efter jobbet. Då vill jag inte läsa e-bok på mobilen eller lyssna på ljudbok. Då vill jag plocka fram solglasögonen och läsa pappersbok och pocket är bästa formatet.

                                             Källa: http://darrenthompsonfineart.blogspot.se/2013/06/reader-73.html

14 kommentarer:

  1. Vitsippor är min absoluta favorit bland vårblommorna. Kan knappt se mig mätt på det där vita havet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen vackert! Allt det vita bland det vårfräscht gröna - älskar det!

      Radera
  2. Vitsippor är fina när de blommar i stora hav! Hustrun och Min fantastiska väninna är jag också nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mystiken kring Ferrante gör ju att man blir nyfiken på boken. Hoppas den är bra!

      Radera
  3. Att sitta och läsa på en bänk i solen, åh vad härligt. Snart är vi där!

    SvaraRadera
  4. Nessers Alois verkar spännande, tyvärr verkar den bara finnas som ljudbok - funkar inte för mig. Elena Ferrantes första bok ser även jag fram emot att läsa - tydligen ännu okänd person bakom den pseudonymen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela Barins triangel finns som storpocket - rekommenderar alla tre kortromanerna i triangeln. Ferrante är spännande av flera skäl. :)

      Radera
  5. Att det blir ljusare är ett härligt vårtecken! :)

    SvaraRadera
  6. Vitsippor är så vackert! I väntan på bojangles blev jag nyfiken på, får kolla upp den närmare tror jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket charmig bok! Har en tredjedel kvar - gillar!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.