4 mars 2016

bokbloggsjerka 5 - 7 mars

jerka11

Så här lyder veckans fråga i Annikas jerka:

Den här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

För mig personligen lockar rean inte särskilt mycket längre. Jag kollade lite snabbt på utbudet på en av nätbokhandlarna och jag gjorde en snabb vända bland bokreaborden på ICA Maxi häromkvällen, men köpte bara en bok, Gränsen av Rikka Pulkkinen.

Omslagsbild: Gränsen

Anledningen till att rean inte är något jag direkt intresserar mig för längre är att jag redan läst många av böckerna (för utbudet är ju i princip detsamma överallt) och de jag inte har läst har jag oftast valt bort av diverse olika anledningar. Jag är dessutom mer förtjust i pocket än i inbundet och när det gäller t ex deckare och spänningslitteratur finner jag ingen anledning att ha dem i inbundet format och dessutom är deckare utmärkt som ljudböcker (älskar ljudböcker!).

Men, bara för att rean inte engagerar mig betyder ju inte det att den har spelat ut sin roll. Många älskar rean och köper mängder av böcker under reaveckorna. Är man dessutom intresserad av kokböcker och facklitteratur måste ju rean var ett utmärkt tillfälle att göra ett fynd.

Om bokhandeln har spelat ut sin roll eller inte vet jag inte. Läste i en artikel någonstans att de fysiska boklådorna hade ökat sin försäljning förra året, inte bara i kronor och ören utan också i faktiska antal böcker, och för en tid sedan öppnade som bekant Adlibris bokhandel i Stockholm. Självklart är det så att bokhandeln kommer att se annorlunda ut och förändras till innehåll och kanske till försäljningssätt. Samhället förändras, tekniken ger möjligheter. Mitt svar blir att bokhandeln i sin nuvarande form kanske är på väg att försvinna, men istället ersätts den av bokhandel i någon annan skepnad.

28 kommentarer:

  1. nej, jag tror att rean kommer att finnas kvar en stund till. och bokhandeln också, men - precis som du säger - måste det kanske till något nytt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det ju till fördel med lite nytänk och så tror jag det kan vara i fallet med bokrean och bokhandlarna.

      Radera
  2. det visas många bra boktips på tv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser så lite på tv-program där boktips förekommer, men du har säkert rätt.

      Radera
  3. Jag köper också mest pocket. I år på rean blev det bland annat några pocket som bokhandeln passade på att rea ut.

    SvaraRadera
  4. Rean vill jag definitivt ha kvar, och den fysiska bokhandeln också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man kan väl hoppas att båda blir kvar. :)

      Radera
  5. Jag skulle bli väldigt ledsen om bokrea och bokhandlar dör ut, men de måste nog förändras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rean skulle jag väl inte sakna så mycket, men fysiska bokhandlar skulle jag sakna.

      Radera
  6. Lite synd att det inte verkar fungera att driva bokhandel på mindre orter, men priserna styr och då plockar nätgiganterna kunderna. Bokrean vill man ju ha kvar, men man får kanske acceptera att den förändras till att alltmer befinna sig på nätet, åtminstone om man bor ute i landsort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att man kanske inte alltid ska se näthandel som ett sämre alternativ. Jämfört med för bara tio år sedan har man ju som boende i landsort ett mycket större utbud av det mesta tack vare möjligheten att nätshoppa.

      Radera
  7. Vår bokhandel har en slags läsklubb där man får för en viss summa läsa 12 böcker, så det finns nog sätt.

    SvaraRadera
  8. Just underhållande välskriven facklitteratur, där är bokrean ofta en guldgruva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har köpt någon enstaka facklitterär bok på rean och de har varit läsvärda.

      Radera
  9. Bokhandeln i Eksjö (nej, jag är inte anställd där och har ingen provision) hade en del egna titlar på rean och plockar också fram nya böcker. De har egna tips och egna topplistor. Så himla inspirerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter verkligen som en bokhandel som vill visa de där mervärden som en fysisk bokhandel kan ge jämfört med nätbokhandlarna. Kul att dessa engagerade bokhandlare finns!

      Radera
  10. Att det för det mesta är samma/liknande utbud hos olika återförsäljare ser jag som ett problem. Det stänger ute sådana som mig som inte läser mycket av storsäljande topplistor. För mig har rean ingen större betydelse nuförtiden eftersom de flesta böcker jag inhandlar köps på loppis eller under andra delar av året. Jag fördelar således mina inköp under hela året istället för att vänta in rean och sedan bunkra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sprider också ut inköpen under året och enda gången jag egentligen bunkrar är om jag är på Bokmässan. Där blir det många (oplanerade) inköp. :)

      Radera
  11. Jag fyndar mest facklitteratur numera. Vi bokbloggare kanske inte är de rätta att tala om bokrean eftersom många av oss läser de flesta böckerna direkt när de är nya. Det blir liksom få kvar att reafynda då. Har man lite mer is i magen kan man nog göra klipp. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker också att vi bokbloggare kanske inte direkt utgör den stora massan av bokreafyndare. Har en del folk i min närhet som i stort sett bara köper böcker under rean och de älskar bokrean.

      Radera
  12. Jag gillar bokrean ändå! Men det är för att jag så källan köper böcker annars, så även fast utbudet är samma överallt och det ofta är rätt förutsägbara böcker som reas ut, så är det ändå inte speciellt troligt att jag har hunnit vare sig köpa böckerna eller läst dem innan. Hehe. I år köpte jag 3 pappersböcker + 4 e-böcker. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rean har nog sin roll att fylla än ett tag. :)

      Radera
  13. Just kokböcker och facklitteratur var vad jag köpte på rean i år. Jag gillar allt som har med böcker att göra och som uppmärksammar böcker, så jag gillar rean också, men jag tror att den börjar spela ut sin roll. Åtminstone för mig. Jag gjorde en jämförelse i mitt bloggjerkainlägg i går, med en bild av mina bokfynd år 2011 och ett av årets fynd. De bilderna var ganska talande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska kolla in ditt inlägg, men jag anar vad skillnaden är. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.