21 mars 2016

pastor viveka och tanterna

Pastor Viveka och tanterna (inbunden)

Jag fortsätter på det lättlästa och lättlyssnade spåret som jag tycks befinna mig på just nu och har precis avslutat Pastor Viveka och tanterna av Annette Haaland. Jag började lyssna på den för ett par veckor sedan och då hade jag en vecka där det mesta gick fel och jag kände mig rätt stressad på grund av det. Då orkade jag inte med de tjafsande kyrktanterna som så starkt motsatte sig frukt på kyrkkaffet och tänkte att den här boken inte alls var något för mig. Helg, vila och lite feber på det fick mig dock att lugna ner mig och ta mig an boken igen. Då gick det bättre! Det är en oförarglig bok där man vet att allt kommer att lösa sig, men på vägen blir det en del förvecklingar. Rätt förutsägbart, men med några oväntade vändningar och med plats för existentiella frågor, vilket ger den lite mer djup. Avkopplande mysdeckarläsning helt enkelt.

Viveka är pastor i en frikyrkoförsamling i Gamla Enskede utanför Stockholm. Hon är i femtioårsåldern och känner väl att livet gått lite i stå. Hon har fyra barn, en man som kan vara tröttsamt tankspridd och dessutom har hon ju sin församling med alla tanter som hon får strida en del med för att försöka få igenom små förändringar. Så dör en av tanterna och det visar sig att hon blivit mördad. Viveka kan inte låta bli att börja undersöka vad som kan ha hänt och längs vägen dyker det upp en del personer som blir viktiga både för fallet och för Viveka själv. Och så är det ju alla dessa stormhattar ...

Det här är första delen i en tänkt serie om pastor Viveka och jag  kan absolut tänka mig att läsa fler böcker om Viveka och de andra i Gamla Enskede. Ibland är ju den här typen av böcker oemotståndligt trivsamt tidsfördriv!

4 kommentarer:

  1. Jag är faktiskt väldigt nyfiken på de här tanterna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt bok när man vill ha en stunds verklighetsflykt.

      Radera
  2. Den här har jag sett både här och där nu så kanske borde kolla upp den lite mer. Nyfiken är jag i alla fall!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.