1 mars 2016

alois - barins triangel till ända

Alois (ljudbok)

Alois av Håkan Nesser är en av böckerna i Barins triangel och för mig blev det den sista och avslutande delen. Jag har verkligen tyckt om den här triangelns alla sidor: Marr, Alois och Rein och tycker faktiskt det är lite tråkigt att det inte finns några fler delar att lyssna på. Böckerna har som röd tråd att en man, olika för varje bok,  hamnar i en närmast osannolik situation som ofta är i någon slags gränsland mellan verkligheten och en närmast obehaglig drömvärld och böckerna har dessutom filosofiska undertoner. Det är riktigt intressant att lyssna Barins triangel och jag rekommenderar serien varmt, trots att den har några år på nacken.

I Alois möter vi psykiatrikern Doktor Borgmann gånger två som får en Gisela N som klient. Hon berättar om en ständigt återkommande dröm hon har där hon är på väg att döda en man, men aldrig hinner göra det innan hon vaknar. Borgmann blir mycket fascinerad av kvinnans dröm och hennes mystiska framtoning och åker en dag till hennes hem, något som senare leder till att han dras in i en fasansfull historia.

Förvänta dig ingen deckare, för ingen av böckerna i Barins triangel är deckare, utan förbered dig snarare på en berättelse utanför de vanliga ramarna, som sätter lite griller i huvudet på dig. Gillar du sådant borde Alois, men även Marr och Rein, var utmärkta böcker att läsa, eller lyssna till.

6 kommentarer:

  1. Sedan jag kom på hur jag skulle läsa Nesser så älskar jag hans böcker och i höstas så tror jag att fyra av hans böcker hittade hem till mig. De är dock fortfarande olästa, men jag kan nog tänka mig att de får smita före :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser är en stor favorit hos mig, så jag tycker självklart att du genast ska kasta dig över en Nesser-bok. :)

      Radera
  2. Gillar Nesser och har helt missat de här. Tack för tips, får bli nästa bok att lyssna på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barins triangel utkom första gången 1996 så de är ju rätt gamla, men med den typen av berättelse som man möter i de böckerna spelar det ingen roll. Jag rekommenderar dem varmt.

      Radera
  3. Jag kan bara hålla med dig Barins triangel är riktigt bra. Nesser läser dem alldeles förträffligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser läser Nesser är alltid en vinnare! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.