20 mars 2016

i väntan på bojangles

I väntan på Bojangles (häftad)

Tänk att det finns så många franska pärlor och vilken tur vi har i Sverige att Sekwa nosar upp och översätter dem åt oss! I väntan på Bojangles av Olivier Bourdeaut har varit en helt ljuvlig liten läsupplevelse och givetvis har jag också lyssnat på Mr Bojangles som ju är bokens soundtrack. (Måste dock säga att jag föredrar Sammy Davis Jr version framför bokens med Nina Simone).

Det här är en bok med ett personregister som sticker ut. I den stora lägenheten i Paris bor en ung man med sina mycket udda föräldrar och hans uppväxt är minst sagt annorlunda. Mamman är en excentriker som glatt byter namn varje dag och pappan ljuger lika glatt ihop historier om allt mellan himmel och jord. Lägenheten är inredd med allsköns märkliga ting och ur högtalarna strömmar allt som oftast Mr Bojangles som föräldrarna dansar och dansar och dansar till. Ibland dyker föräldrarnas märkliga vän Sopan upp och det mesta av tillvaron i våningen är fest och lek. Men, så knackar verkligheten på i form av Skatteverket och deras tillvaro slås i spillror vilket får mamman att glida in i galenskap och hon hamnar på psyket. Vad gör vår unge man och pappan då? Smider planer för att ta mamman därifrån genom kidnappning förstås!

Som ett lyckopiller med lagom mycket svärta är precis vad I väntan på Bojangles är! Det är franskt, smågalet och alldeles, alldeles underbart. Jag småler för mig själv när jag läser boken och mår så där riktigt gott som man bara kan göra av en bra bok. Ta den här med er ut i vårsolen, slå er ner på ett kafé och njut av både kaffet och läsningen!

(Rec.ex från Sekwa)

6 kommentarer:

  1. Håller med dig precis. Det finns någon slags hopp trots en hel del sorgligheter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viktigt med hopp och värme i såna här böcker och Bojangles har verkligen både och.

      Radera
  2. Ja, vad härligt det är med Sekwa! Jag är alltid lockad att läsa deras böcker. Tyvärr har jag läst förvånansvärt få.. :o Men den här ska jag nog låna hem! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sekwa har verkligen många böcker som lockar! Har läst ganska många men absolut inte allt i deras utgivning.

      Radera
  3. Det var en riktig liten pärla, det här! Jag älskade den! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok jag hoppas får många läsare för den är verkligen värd det!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.