17 juli 2019

döden klär i domino

Döden klär i domino (kartonnage)

Hannah Lönn, sömmerskan förlåt modeskaparen, som vi mötte första gången i En sax i hjärtat, är tillbaka och den här gången är hon hemma i Stockholm istället för hos släktingar i den småländska småstaden Eneby. Hon har fått kontakt med den inflytelserike modedirektören Leijon på fashionabla Svenska Kompaniet och hoppas att hennes karriär nu äntligen ska ta fart, men istället får hon ett tradigt uppdrag som består av att sy dominokappor till en modevisning.

Spänningen ska dock inte utebli. Det dyker upp hotbrev och förstås blir det också ett mord (ja, jag har deckarsäsong just nu!). På plats i huvudstaden finns polisen Johan Holm från Småland som hon ju redan löst mord tillsammans med och därmed är han en välbekant figur. Utredningen faller på hans lott då Stockholms bäste kriminalare är upptagen på annan ort. Tillsammans snokar Holm och Lönn reda på ledtrådar och lägger pussel kring vem mördaren är.

Jag gillar den här puttriga deckarserien och tycker det passar utmärkt väl att den utspelar sig just under 50-talet. Det gör historierna mer trovärdiga på något sätt. Precis som i En sax i hjärtat tycker jag dock att även Döden klär i domino blir i längsta laget och på något sätt saknar jag småstadsskvallret, även om det nu förstås finns en dos storstadsskvaller i denna bok. Holm och Lönn har god kemi mellan sig, kanske lite väl god med tanke på att kommissarien har en hustru, men det ger ändå boken en viss värme. Jag kommer absolut att fortsätta läsa Marie Bengts serie om Hannah Lönn, men hoppas på annan miljö än Stockholm i nästa bok. Vad sägs om lite gammaldags pensionatsmilö till exempel? Det känns som utmärkt kuliss till en pusseldeckare!

2 kommentarer:

  1. Jag har bara kommit några kapitel i boken, men skall förhoppningsvis komma längre i dag. I går försökte jag lyssna på den, men somnade efter fem minuter, så den metoden fungerar tydligen inte för mig med just den här boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa böcker har den där insomningseffekten på mig med. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.