12 juli 2019

pojken i snön

Pojken i snön (inbunden)

En ung kvinna iklädd balettkläder hittas mördad i en avlägset belägen fjällsjö och Oslopolisen kopplas självklart in. Mordet tycks ha skett med bara ett enda nålstick. Först tror polisen att mordet ska gå och lösa relativt enkelt, men snart dyker det upp fler offer och det står klart att det är en seriemördare de har att göra med.

Jag har mycket höga förväntningar på Pojken i snön eftersom jag verkligen tyckt om de två första i Samuel Björks serie med poliserna Mia Krüger och Holger Munch som radarpar. På vissa sätt infrias mina förväntningar, men det gäller främst skildringen av Krüger och Munch. De kämpar båda med sitt och sliter på i polisarbetet och man kommer dem lite närmare för varje bok. Precis det jag uppskattar allra mest med nordisk krim och Björk är bra på det. Själv handlingen och mordhistorien tycker jag inte är lika stark i den här som i de tidigare böckerna och slutet kommer väldigt hastigt på, men med det sagt så är detta fortfarande en mycket läsvärd kriminalroman och jag ser absolut fram emot nästa bok i serien.

(Rec.ex från Wahlström & Widstrand)

2 kommentarer:

  1. Vi verkar tycka likadant om att slutet kom hastigt och tt det inte är hans starkaste. han har ju dock en väldigt hög lägstanivå så jag ska absolut läsa vidare i serien jag också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läst ditt inlägg nu och visst verkar vi tycka lika ännu en gång! :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.