14 juli 2019

döden under ytan

Döden under ytan (inbunden)

En ung man anländer till akuten och läkaren Andreas Nylund känner igen honom och kontaktar hans föräldrar. Det är något som är konstigt med hela situationen, men ingen kan sätta fingret på vad det är. Den unge mannen skrivs ut, men återvänder bara ett par dagar senare, svårt medtagen. Andreas blir än mer misstänksam och behöver få svar på vad det är som pågår i familjen.

Jag var inte särskilt förtjust i Schjetleins förra bok, Döden ingen ser. Faktum är att jag inte läste ut den. Den här boken, Döden under ytan, som är del 4 i serien om Andreas Nylund, läste jag dock i sin helhet. Den fungerar som avkoppling i sommarlunken, men mer än så är det inte. Jag blir aldrig riktigt fångad av historien och närmast skumläser mellan varven, mycket på grund av att upplösningen så tidigt går att gissa sig fram till och även om det förstås tillkommer några detaljer så blir det liksom aldrig riktigt spännande. Persongalleriet är bokens räddning med Andreas som mitt i livet och det han trodde var lyckan får en del motgångar både på jobbet och privat som han på något sätt måste ta sig igenom och finnas lösningar på. Kommer han och Stina att bli den familj han hoppas på nu när hon väntar deras första gemensamma barn? Det är något som skapar avstånd mellan dem, men han anar inte vad det är och när allt uppdagas kommer hans värld i gungning. 

(Rec.ex från Bokfabriken)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.