1 jan. 2019

bokslut 2018

Relaterad bild
Bild från: c/o Inc.com

2018 skall nu läggas till handlingarna och sammanfattas med ett bokslut. Året har innehållit både berg och dalar som det alltid tycks bli. Jag har varit till Prag (katastrof!), Hamburg (vi åker dit igen när det inte är fullt av getingar) och Berlin (älskade, älskade stad!). Min arbetsplats fick nedläggningsbesked i somras och hösten har varit rörig. Nu kickstartar jag 2019 med nytt jobb och hoppas att det blir bra. 2018 var också året då jag tänkte ta några fler högskolepoäng, men hälsan satte stopp. Nya tag även på den fronten 2019 alltså.

Nu till bok- och läsåret som gått. Det har långa perioder varit segt. Har knappt läst alls under vissa veckor. Men, tack vare en plötsligt ökad läslust i december kom jag ändå upp i 79 st utlästa böcker, vilket är en mer än förra året. Jag är omåttligt nöjd! Av de utläst böckerna har 26 st varit recensionsexemplar. Tack alla snälla förlag för det! Jag har blivit mer restriktiv med rec.ex eftersom jag vet att jag inte alltid hinner läsa dem i den takt jag vill. Nu har jag bara ett rec.ex från 2018 kvar och det är verkligen inte mycket att dåligt samvete för.

Genremässigt, ja enligt min egna grovhuggna genredefinition alltså, så har läsningen sett ut så här och det har ändå varit lite variation:
Roman: 39 st
Deckare/spänning: 29 st
Självbiografi: 4 st
Dagbok: 1 st
Essä: 1 st
Ungdom/YA: 1 st
Populärvetenskap: 1 st
Novellsamling: 1 st
Ljudboksföljetong: 1 st

När det kommer till format, och ja även detta är rätt grovhugget, blev det så här:
Ljudbok: 48 st
Inbundet: 14 st
Pocket: 7 st
Ljudbok/inbundet: 10 st

Ljudbok är räddningen i tider av koncentrationssvårigheter och lässvackor! Jag hoppas dock på mer pappersboksläsning 2019, men det har jag ju önskat förut ... :)

Bokgeografi tycker jag är kul att ha lite koll på och jag utgår som bekant alltid från landet där boken utspelar sig. Förra året lyckades jag pricka in alla världsdelar, men i år har Sverige verkligen dominerat och det har blivit rätt dåligt med det litterära världsomseglandet:

Norden
Afrika
Sverige: 49 st
Marocko: 1 st
Finland: 2 st
Sierra Leone: 1 st
Danmark: 1 st

Norge: 1 st
Nordamerika
Föröarna: 1 st
USA: 3 st


Europa
Asien
Storbritannien: 10 st
Sydkorea: 1 st
Frankrike: 3 st

Irland: 1 st
Flera länder i samma bok
Ungern: 1 st
2 st
Schweiz: 1 st

Nederländerna: 1 st


Vad av det jag läst under året har på något sätt stuckit ut då? Ja, här kommer årets lista!

Årets första: Livet går så fort. Och så långsamt av Martina Haag
Årets sista: Råttfångaren av Kamilla Oresvärd

Årets feelgood: Gröna fingrar sökes av Annika Estassy
Årets novellsamling: Nocturner av Kazuo Ishiguro
Årets moderna klassiker: Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen
Årets arbetarlitteratur: Jag ska egentligen inte prata om det här av Sara Beischer
Årets kärlekshistoria: Bränn alla min brev av Alex Schulman
Årets överraskning: För såna som oss av Nevala/Karlsson
Årets författare som alltid levererar: Vajlett och Rut av Karin Alfredsson

Årets oväntade vändningar: På andra sidan väggen av Shari Lapena
Årets krypande stämning: De försvunna av Caroline Eriksson
Årets otäcka man: Bara du av Ninni Schulman
Årets besök på psyket: Innan snön faller av Helena Kubicek Boye
Årets familjedrama: En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson
Årets franska pärla: Det vi inte visst var lycka av Agnès Ledig
Årets finaste: Den röda adressboken av Sofia Lundberg
Årets HBTQ: Trädet och vinrankan av Dola de Jong
Årets pensionärsvarning: Det stora dejtingäventyret av Max Schüllerqvist
Årets udda familj: Kåda av Ane Riel
Årets borde byta omslag: En oväntad sommar av Isabel Allende
Årets flykt från verkligheten: Skuggan av ett år av Hannah Richell

Och så till slut ...
Årets bästa roman: Vegetarianen av Han Kang
Årets bästa deckare/spänning: Silvervägen av Stina Jackson

Nu är det bara att se fram emot 2019 och all läsning som det året bär med sig! 

8 kommentarer:

  1. Känner att jag behöver fokusera på katastrofen i Prag... Har jag missat det? Var själv där i oktober och känner väl att det inte var så bra, så jag undrar lite över din resa :)

    Kanske var det en läsbacill som kom i december? Jag fick också en osannolik läslust :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mådde inte så bra i Prag och avskydde varje minut i staden. Att åka hem var resans höjdpunkt.
      Läsbacill kan vara den enda bacill man vill få. Den var välkommen!

      Radera
  2. Du ser ut att ha haft ett fint läsår trots lite annat som inte varit helt bra. Önskar dig en god fortsättning på det nya året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det har det ändå varit. Vissa böcker har verkligen varit så där riktigt riktigt bra också. Tack och god fortsättning till dig med!

      Radera
  3. Kul att läsa din lista! Jag blev påmind om flera fina romaner som du har med som jag lite har glömt bort. Tack för det. Vi är, som ofta ganska eniga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du vara en påminnerska ibland (vilket ju förresten är en helt ok bok av Anne Tyler)! Ja, konstigt det där med att vi så ofta tycker lika om böcker vi läst.

      Radera
  4. Vilket fint bok-år. Jag läste också 79 böcker, men tror inte att jag hinner det i år tyvärr. "Årets udda familj" om romanen Kåda var verkligen mitt i prick :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa år är det ju annat än läsningen som måste få ta plats. Kåda var en annorlunda läsupplevelse - jag gillade!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.