21 mars 2013

allt jag önskar mig

Jag har fördomar. Även mot litteratur. Jag tror att alla fransk litteratur är pretto och därmed inget för mig. Jag ser bara übersmarta unga flickor som i No och jag och Igelkottens elegans framför mig och i bakgrunden smyger filosofiska herrar som Camus och Sartre. Jag har haft fel.

Allt jag önskar mig (häftad)

Allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt är allt annat än pretentiös. Det är en ljuvlig liten berättelse om helt vanliga människor, med snubblande lika namn, som lever ett stillsamt liv där kärleken inte är himlastormande, men trygg. Där livet inte blev riktigt som det var tänkt, men där en sybehörsaffär och en blogg fungerar trots allt. Där alkoholfritt öl blir nödvändigt och en semester på en campingplats är ett välkommet avbrott i vardagen.

En berättelse där en storvinst hämtas ut i smyg. Göms. Där livet bör få fortsätta som det alltid gjort, men där sveket lurar runt hörnet. Det är en bagatell, men den får mig att le och den får mig att bli lite ledsen. Så där som livet gör. Jag tycker mycket om Allt jag önskar mig och jag lovar att våga mig på lite fler franska böcker.

(Rec.ex från Sekwa)

10 kommentarer:

  1. Vad kul att du gillade den. Jag skriver upp den på listan över vill-läsa.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Sekwa är alltid säkra kort. Justina Levy eller Delphine de Vigan nästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har sneglat på Sekwas utgivning, men mina fördomar har hindrat mig från att utforska den närmare. Kanske skall våga mig på att önska ett till rec. ex. :)

      Radera
  4. intressant! gillar Sekwas förlagsidé

    måste flika in att omslaget är jättefint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omslaget är underbart! Jag, som inte alls gillar handarbete, blir riktigt sugen på att sy något. :)

      Radera
  5. ps. tror du skulle gilla Utrop av Céline Curiol

    om en "obetydlig" tågutropare, fast i dagliga rutiner, men på natten... : )

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.