13 mars 2013

vattnet i mars

Vattnet i mars (inbunden)

Tre systrar och en mamma att ta farväl av. En pappa, Edvin, som "sitter på hemmet" och inte kan acceptera att hans hustru är död och som flera månader senare drar runt på hennes tomma rullstol och låtsas att hans Inga lever.  Edvins döttrar är så olika; Eva flyttade tidigt till Göteborg för hemma på den lilla orten i Medelpad gick det inte att vara öppet lesbisk. Agneta blev kvar med hus och man och barn. Maja gifte sig med ett blivande hockeyproffs men glamouren uteblev liksom proffskarriären i Kanada.

Vattnet i mars är dikten som håller samman berättelsen. Skriven av mamma Inga, men inskickad av Agneta till en tävling. Agneta vinner, åker till Stockholm, tar emot prispengar, kommer hem till en man som vill köpa TV, men Agneta vill "nog vara ena ett tag". Hennes systrar uppskattar inte att hon skickat in dikten, för var dikten verkligen till Agneta? Eva har å andra sidan andra saker att tänka på. Hon lever med sin Sónia sedan tjugo år tillbaka, men nu börjar den biologiska klockan ticka i Eva och kanske räcker det inte med bara den son som Sónia fött? Maja låtsas inte veta om sin makes sjaskiga affärsverksamhet, men blir till slut indragen trots allt. 

Kvinnoporträtten i denna bok är riktigt bra. Ni vet, på det där sättet som gör att det känns som att det är riktiga personer. Personer skapade av en författare jag litar på. Männen är veligare, mer "lost" i den verklighet de befinner sig i. Det är en spretig släkt, som det brukar vara nuförtiden, och jag har inga problem att tro på alla olika saker som pågår i släkten. Jag glömmer själva berättelsen ibland för jag uppskattar personporträtten så mycket, men det är som helhet en mycket läsvärd bok som skildrar ett Sverige som finns och där människor går omkring och mår sisådär och det är på något sätt deras normaltillstånd. Det är 416 sidor av skickligt författarskap och jag blir både berörd och överraskad. Läs den!

(Rec.ex från Piratförlaget)

12 kommentarer:

  1. den här läste jag också just, trots anti-recex-policyn. favoritkaraktär: Eva

    SvaraRadera
  2. Ingen anti-recex-policy här inte! :) Jag tyckte om att lära känna dem alla så jag har svårt att plocka en favoritkaraktär. Kanske att jag ändå kände mest med Agneta och Jerker. Eva - så självklart att hon skulle vara genusvetare. :)

    SvaraRadera
  3. bohemen: Värmde! :)
    mind the integrity: sa ju att det inte var nåt recex! har du fått ett ex märkt recex ändå? (fin bild som du lär uppskatta på min fb i detta nu! kram!)
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod!
      Och Mind - du överlever nog om det skulle råka stå rec.ex på den trots allt. :)

      Radera
  4. Jag håller med om att personporträtten var bra, själv tyckte jag Edvins var enormt bra. Evas gillade jag också, men Agneta och Maja hann jag inte lära känna riktigt. Kanske jag läste för fort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Evas var enligt mig det mest förutsägbara, men Edvin porträtterades väl.

      Radera
  5. Anna och dagarna går13 mars 2013 kl. 22:03

    Visst var det de starka kvinnornas bok. Jag nästan fnissar över att vi uttryckt oss då lika :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, märkligt lika formuleringar ibland. :)

      Radera
  6. never mind: nejdå, har fått ett pres.-ex och följaktligen läst den så. : )

    bohem: det här är en typisk bok för dig, tänkte jag

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.