17 mars 2013

den odödliga henrietta lacks

Den odödliga Henrietta Lacks (ljudbok)

Vet ni, jag har glömt att skriva om en ljudbok jag lyssnade på i början av året, Den odödliga Henrietta Lacks av Rebecka Skloot. Eftersom det nu gått ett bra tag sedan jag lyssnade på den minns jag inte alla detaljer och handlingen kan ni läsa om här, men det här är en bok som överraskade mig positivt.

Jag hade inga förväntningar alls när jag började lyssna, men detta är en bok som väcker många tankar och fick mig att fundera på de etiska aspekterna av medicinsk forskning, i detta fall på stamceller, men också på hur mycket våra sociala förhållanden spelar in. Henrietta Lacks är en svart kvinna från en fattig familj som drabbas av cancer och inte förstår mycket av vare sig den behandling hon får eller vad läkarna gör med hennes celler. Familjen lever än idag i skuggan av dessa celler. De känner till dem, vet att de hjälpt många människor, att cellerna köpts och sålts för många miljoner kronor, men själva har de inte fått en enda krona. Rebecca Skloot tar reda på vad som hänt, träffar familjen och blir en del av deras värld. Hon är både vetenskapsjournalist och vän till familjen och det ger en unik bok med mycket värme i skildringen av den familj som Henrietta levde i och efterlämnade.

Har du inte läst eller lyssnat på den rekommenderar jag den varmt. Klart mer intressant än vad man kan tro!

5 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.