29 mars 2013

lustmordet

Lustmordet : en Hop-Çiki-Yaya-Deckare (inbunden)

Jag har inlett påskhelgens läsning med lite påskekrim. Det hör ju numera till, liksom. :) Jag valde att lämna de svenska deckarförfattarna där hän och sökte mig istället österut och träffade en gammal bekant - transvestitdetektiven i Istanbul som Mehmet Murat Somer skriver om i sina Hop-Ciki-Yaya-deckare. 

Boken hjältinna är datakonsult på dagtid, men nattklubbsägare på kvällstid och då klär han sig gärna i Audrey Hepburn-liknande utstyrslar och charmar sig fram genom nattklubbsvimlet bland de andra transorna. I Lustmordet är det transan Buse som söker hjälp, men allvaret i hoten mot henne går vår hjältinna förbi och Buse hittas mördad och snart hittas även en äldre kvinna skjuten. Det blir en berättelse om maffialiknande organisationer, gamla foton som inte får komma ut, skandaler som skall undvikas och män som inte vill avslöja sina sexuella preferenser. Thaiboxning visar sig användbart, men en älskad klänning går sönder och det lovande sexet förvandlas till en kamp på liv och död. Han har det kämpigt vår hjältinna!

Jag gillar Mehmet Murat Somers deckare. Det är lite klyschigt och transorna och männen som faller för dem blir väl ibland mer stereotyper än hela personer, men det gör inte så mycket för detta är underhållningslitteratur. Jag ler och rycks med i stämning. Jag åker taxi runt i Istanbul, går på nattklubb, besöker skvallersugna hemmafruar och möter män som gärna tillbringar en natt eller två tillsammans med andra män, med eller utan silikonbröst. Det är annorlunda och medryckande och jag vill gärna läsa fler böcker i serien. 

(Rec.ex från 2244)

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.