4 mars 2013

seglar vidare på novellvågen

Det går lite segt med det mesta just nu; bloggandet, läsandet, jobbet, träningen. Hoppar hit och dit och allt blir därför snuttifierat. Som vanligt när jag hamnar i dessa lägen läser jag flera böcker samtidigt och blir liksom aldrig klar med någon av dem. I helgen fick det därför bli några noveller istället för bokläsning. Återvände till Människosaker och läste tre noveller från lite olika delar av världen.

Människosaker : dikter och noveller på liv och död från Afrika, Asien och Latinamerika (häftad)

Indianens dröm av den peruanske författaren José Maria Arguedas är en sådan där novell som jag tycker om för att det författaren vill ha sagt är tydligt samtidigt som novellen är läsvärd språkligt och uppbyggnadsmässigt. En patron behandlar en indian ur sitt tjänstfolk illa och tvingar honom bland annat att spela hund. En dag vågar sig indianen på att begära att få tala och han berättar då om en dröm som han haft. Patron och indianen befinner sig i himlen och San Franciskus ger dem olika roller och uppdrag som naturligtvis vänder på maktförhållandet.

Från Sydamerika åkte jag vidare till Vietnam med hjälp av Phan Thi Vang Anhs novell Juli. En finstämd novell om en ung kvinna och hennes fortfarande unga mamma. Enligt morfadern är dottern äldre än mamman och livet och vardagen rullar sakta på, men så ändras något, mamman träffar en man och livet kan inte fortsätta som tidigare. En novell om de små sakerna i vardagen och hur dessa påverkar oss. Tyckte om den.

Helgens litterära resa avslutades i Sudan tillsammans med Tayeb Salihs novell En näve dadlar. Novellen är en sedlärande berättelse om en ung pojke som älskar sin farfar och ser upp till honom. I byn bor också Masoud som en gång ägde mycket mark, men nästan all mark tillhör numera pojkens farfar som påstår att Masoud är en slöfock. När så dagen för dadelskörden kommer börjar pojken se andra sidor av sin farfar och känsla av obehag växer sig stark. Fler noveller av Salih lockar inte, men jag tror att han är en läsvärd romanförfattare. Eller bättre uttryckt - jag tror att jag skulle uppskatta hans berättarstil bättre i lite längre berättelser.

6 kommentarer:

  1. Jag har svårt för att läsa noveller. Har ett gäng som står i bokhyllan och som jag aldrig kommer mig för att ta itu med, trots att jag gillar författarna.

    SvaraRadera
  2. Jag har svårt för hela novellsamlingar, men enstaka noveller lite då och då går bra. Föredrar dock romaner i nio fall av tio.

    SvaraRadera
  3. Så var det för mig i februari jag läste lite i tre olika böcker samtidigt och kom ingenstans i någon av dem. Härligt med lite noveller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa med noveller är att de är så korta att det är svårt att inte bli klar med läsningen av dem! :)

      Radera
  4. Härligt med nya noveller! jag lägger till din länk på mitt inlägg från igår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar verkligen Människosaker! Tack för att du lägger till mitt inlägg!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.