23 mars 2013

bokbloggsjerkan 22 - 25 mars

jerka11

Bokbloggsjerkan är tillbaka igen efter ett par veckors uppehåll på grund av datorstrul för Annika. Kul att få jerka lite igen!

Kan du ge exempel på en hyllad bok som du avskydde eller som du inte alls förstod dig på?

Med risk för att tjata, men jag gillade verkligen inte Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Jag störde mig på den överbegåvade tjejen Paloma. Jag förstod aldrig varför det skulle vara så farligt med en portvakt som läste böcker och jag tyckte slutet var närmast irriterande.

En annan bok jag hade svårt att se storhet i var Stieg Larssons Män som hatar kvinnor. Jag fann den inte särskilt nyskapande när det gällde vare sig kvinnoporträtt, samhällskritik eller upplägg. Det var liksom bara ännu en spänningsroman för mig och förstod aldrig varför den blev en sådan succé i Sverige. Utomlands kan jag i vissa fall se att den kanske visar på något nytt, men här hemma? Jag läste aldrig del 2 och 3 i trilogin och det är inget jag ångrar. Jag såg filmerna och det är å andra sidan något jag ångrar. De är inte bra. Jag och älskling genomled dem i rent populärvetenskapligt fortbildningssyfte.


13 kommentarer:

  1. Du är en av få som håller med mig om kråkflickan, trodde jag var ensammen. Gillar jag inte del två alls då skippar jag nog del 3 eller köper den som ljudbok så kan den rulla på i bilen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns så många andra böcker i spänningsgenren att jag skulle strunta i både del 2 och 3 om jag vore dig. :)

      Radera
  2. Jag var ganska sval inför igelkotten, varken toppen eller botten.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, jag gillade inte heller Igelkottens elegans!

    SvaraRadera
  4. Igelkotterns elegans gillade jag inte alls, läste aldrig ut den.
    Skönt att det finns fler.
    Mia

    SvaraRadera
  5. Måste erkänna att det känns skönt att det finns fler som inte gillade Igelkottens elegans. Ibland känns det som att man är den enda som inte gillar en viss bok. :)

    SvaraRadera
  6. Jag tyckte Millenium-filmerna var bättre än boken, men jag förstår heller inte grejen.

    SvaraRadera
  7. Millennium-trilogin har jag medvetet undvikit. Har svårt att läsa böcker som blir allt för hyllade och hypade.

    SvaraRadera
  8. Jag blev inte heller så imponerad av vare sig Igelkottens elegans eller Millenniumböckerna. Igelkottens elegans tycker jag föll på grund av det taffligt ihopsatta slutet.. Millenniumböckerna kändes oengagerande för att karaktärerna kändes platta.

    SvaraRadera
  9. Igelkottens elegans har jag bestämt mig för att inte läsa, efter att ha läst ganska så många negativa inlägg. Den verkar ha allt som jag inte gillar :)

    SvaraRadera
  10. Har inte läst Igelkottens elegans. Stieg Larsson tyckte jag var helt ok, varken mer eller mindre. Läste dock bara en av dem. Det räckte. Men jag läste i alla fall ut den!

    SvaraRadera
  11. Hej! Jag är en av dem som älskade hela Stieg Larsson trilogin och jag tyckte att alla tre böckerna var mycket spännande! :)

    SvaraRadera
  12. För mig låg Igelkotten i mitten någonstans, varken jättebra eller jättedålig.
    Millennium läste jag faktiskt alla och tyckte att de var helt ok. Inte för att de var speciellt nyskapande, där håller jag med dig, men de var ändå lagom lättlästa som man ibland känner att man vill ha.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.