10 mars 2013

söndagsnoveller

För tillfället läser jag recensionsexemplar och hinner inte läsa så mycket annat, så därför blir det inte så mycket bloggat. Idag behövde jag dock en lite paus från romanläsandet och läste istället tre korta noveller ut Människosaker.

Människosaker : dikter och noveller på liv och död från Afrika, Asien och Latinamerika (häftad)

I den första novellen, Brev till Gud av Gregorio López y Fuentes, mötte jag en mexikansk bonde som får sin skörd förstörd av hagel. Hans tro på Gud är stark så han skriver ett brev till Gud och ber om ekonomisk hjälp, men svaret blir inte riktigt vad han tänkt sig. För ovanlighetens skull när jag läser noveller ur Människosaker blev jag kvar i samma land även i nästa novell, Godoy lever av Daniel Chacón. Juan får ett falskt pass av en släkting i USA för att han skall kunna ta sig in landet och jobba där. I passkontrollen visar det sig dock att tjänstmannen är kusin med den som Juan utger sig för att vara. Tjänstemannen tvingar Juan att följa med hem till hans familj och där blir han kvar. Kanske är det möjligt att byta identitet om möjligheten ges?

I den tredje novellen lämnade jag Mexiko och hamnade istället på Kap Verde där en pojke, av alla ansedd som stum och ond, en dag lägger sig på en solvarm sten och i den mjuka omfamningen av stenens värme börjar pojken sjunga. Osvaldo Azevedos mycket korta novell Nani har något poetiskt över sig som gör den till en fin avslutning på läsdagen.

2 kommentarer:

  1. Den novellsamlingen har jag ju på jobbet - måste ta hem och läsa. Den är så fin och formatet är fint och bilderna är fina, med andra ord en finfin novellsamling :-) Tack för inspirationsinlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade den också på jobbet och så har mitt hemlånade ex stått och dammat i hyllan ett par tre år ... Dumt, för det är en fin samling texter!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.