6 mars 2013

en man som heter ove

En man som heter Ove (ljudbok)

Jag tror jag är  kär. I Ove! Ni vet Ove, den lite buttre 59-årige mannen från Fredrik Backmans bok En man som heter Ove. Han som tycker om ordning och reda och som närmast maniskt försöker se till att inga bilar kör inne på radhusområdet. Ove som har så svårt för att visa känslor, och nog i ärlighetens namn har svårt att känna dem också, med undantag för kärleken till frun Sonja. Sonja som tyckte om honom precis sådan som han är. Ove som kör Saab, för något annat går ju inte för sig. Ove som möter Parvaneh och hennes familj och de tycks dyka upp mest hela tiden, vare sig Ove vill eller inte. Ove som tappat livslusten, blir med katt, sparkar lite på golvlisterna, harklar sig och muttrar lite. Just den Ove har vunnit mitt hjärta.

Trots alla hyllningar trodde jag inte att boken skulle vara så här bra, men jag är helt såld! Det är skratt och gråt i en fenomenal blandning och bättre uppläsare än Torsten Wahlund kan jag inte tänka mig. Jag sörjer verkligen att boken är slut för det har varit fantastiskt att vara i Oves värld.

9 kommentarer:

  1. är precis på slutet i hörboken. fenomenalt rolig - och sorglig!

    "för cyklar ska stå där cyklar ska stå" etc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar Oves alla små utryck och skrattade som du förstår lite extra åt hans uttryck "bögperson". :)

      Radera
  2. Skumläser ditt blogginlägg för att inte få reda på för mycket om boken. Jag tänker hela tiden att den är nog inte så bra när alla säger att den är det. Men det verkar som att jag verkligen måste läsa den. Ska ladda ner den som e-bok tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde inte heller att den skulle vara så bra, för jag blir ofta besviken på väldigt hyllade böcker, men den här är riktigt, riktigt bra. Du har en läsupplevelse framför dig!

      Radera
  3. Läser du Backmans blogg på Café.se? Ofta ganska svamligt, men ibland helt, heelt genialiskt och lite underfundigt sådär! Jag borde kanske också läsa boken..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig läst hans blogg. Café ger mig liksom inga positiva vibbar ... Men boken - oj, så bra!

      Radera
  4. ja, haha, bögpersonen, Vinterkängan, det lilla talfelet, sprätten som bara bott i kvarteret i 7 år och redan nästlat sig in i bostadsrättsföreningen...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.