13 mars 2013

operation sandalwood



I indiska Bangalore bor Hari Majestic, en fifflare som sysslar med diverse småbedrägerier från ett internetcafé i kvarteret. Hans kvinnlig arbetsgivare befinner sig i den nigerianska storstaden Lagos och sysslar med lite större bedrägerier. Haris liv är en aning komplicerat för tillfället med för lite pengar, en sjuk släkting, en gymkille som tycks vilja döda honom och en andlig rådgivare som tycker att han ska bli både nykterist och vegetarian. Så öppnar sig en möjlighet. En svensk tjej, adopterad från Indien, försvinner spårlöst. Hennes syster och hennes pojkvän vet att hon ville göra Bollywoodkarriär, men kanske har hon tagit sig till Bangalore för att få en roll i en Sandalwoodfilm istället? Hari anställs för att försöka hitta den försvunna unga kvinnan och uppdraget drar in honom i den ena märkliga situationen efter den andra.

Operation Sandalwood - ett dödligt uppdrag för Mr Majestic, som är skriven av Zac O'Yeah, är en myllrande bok. Det myllrar i staden av kvarter och trafik och hotell. Personregistret myllrar likaså. Det är mängder av människor som dyker upp och försvinner och för berättelsen framåt på olika sätt. Jag tycker om det till en början. Gillar O'Yeahs Bangalore och charmas lite av Hari, men ... ungefär halvvägs in i boken blir jag utmattad. Jag har jag svårt att hålla isär alla människor och allt som händer, jag tappar handlingen. Språket underhåller mig fortfarande för det är fyllt av underfundigheter, men det räcker inte för att jag skall behålla intresset. Jag tycker också att boken blir lite lång och skummar vissa partier i andra halvan.

Boken är helt ok, men jag faller inte för den så mycket som jag hoppades. Tyckte bättre om en annan bok av samma författare - Tandooriälgen - och visst finns det likheter i språk och stil. Så, för den som älskade Tandooriälgen är nog Operation Sandalwood en riktigt kul läsupplevelse, men för mig blir det ett "sådär" i betyg.

(Rec.ex från Ordfront.)

2 kommentarer:

  1. Jag köpte Tandooriälgen eftersom den utspelas i Göteborg, men sen blev det aldrig av att jag läste den. Tror jag gav bort boken till en släkting. Jag kanske borde läsa den, den dyker upp på det lokala antikvariatet då och då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tandooriälgen är skönt absurd och bor man i Göteborg är den säkert ännu bättre av ren igenkänningsfaktor.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.